Uvod

Slikovni znakovi predstavljaju jedan od najstarijih oblika komunikacije. Tako su obrisi likova urezani u stenu i oslikani bojama pećinskog slikara minimalnim ali znalački iskorišćenim izražajnim sredstvima postigli izraz usredsređen jednom jedinom cilju da pronađe sredstvo koje bi povećalo njegovu moć, obezbedilo opstanak i donelo mu pobedu nad neprijateljskom životinjom i prirodom. 800px-SantaCruz-CuevaManos-P2210651b

Slikar je uvek za svoj likovni izraz birao onaj materijal čiji karakter odgovara karakteru njegovog osećanja, karakteru motiva ili likovne ideje koju obrađuje.

Metode i postupci stvaranja u procesu nastajanja likovnog dela bili su kroz istoriju najčešće usko vezani uz majstorsku radionicu.

Velike dvorske radionice u Mesopotamiji i Egiptu bile su ujedno i škole u kojima slikar dobija sva potrebna iskustva za svoj rad. Egipatski umetnik stvara svoje delo prema tačno zadatim “kalupima”, jedinstvenim šemama i jedina njegova ambicija je solidnost i preciznost rada.

Rimski umetnici su udruženi u neku vrstu zanatskog udruženja koja prethode srednjevekovnim. Prema legendi, prvo takvo udruženje osnovao je sv. Luka 530. godine, i sam slikar i patron slikarstva i umetnosti uopšte.

 413px-Niklaus_Manuel_Deutsch_008

Poznato je da su majstorske radionice sve do 14. veka obično vodili vajari. Simboličnu prekretnicu predstavlja 1334. godina, kada je Đoto di Bondone postavljen na čelo radionice pri katedrali u Firenci, velika čast koja je do tada bila rezervisana za vajare i arhitekte.

Zanatsko umeće se prenosilo iz veka u vek najčešće usmeno. Mnoge recepture su smatrane za najveće tajne pojedine radionice. 2

Hroničari, pored opštih razmatranja o umetnosti, daju i niz podataka o tehnikama, materijalima i metodama rada.

Čenino Čenini: … Znajte da slikati ne možete naučiti u kratkom vremenskom periodu već dugotrajnim radom. Pre svega, morate studirati crtanje najmanje godinu dana. Zatim se morate susresti sa majstorom u njegovoj radionici, majstorom koji poznaje aspekte umetnosti. Morate početi sa mlevenjem boja, učiti kuvati tutkalo, učiti tehniku nanošenja preparature na dasku, morate naučiti obrađivati dasku, postupak nanošenja zlata i urezivanje crteža u njega. Za ovo će vam biti potrebno šest sledećih godina. Na kraju morate naučiti umetnost slikanja – ukrašavanje mordentom, izvođenje zlatnih uzoraka na odeći, učiti umetnost zidnog slikarstva. Za ovo je potrebno još sledećih šest godina. Ali za sve ovo vreme morate se baviti crtežom i za vreme rada i u slobodno vreme...

Sedamnaesti vek predstavlja definitivnu prekretnicu u procesu proizvodnje umetničkog dela. Umesto majstorskih radionica, funkciju edukacije preuzimaju akademije, a sve pripremne radnje izvode se u slikarskim ateljeima. Zato raste i trgovina slikarskim materijalima; tržište je sve veće a poslove izvode nezavisni stručnjaci. Industrijska proizvodnja slikarskih materijala započinje tek krajem 18. veka, a početkom 19. veka javlja se sve više proizvođača od kojih su mnogi zadržali tradiciju do današnjih dana (WINSOR & NEWTON, PELIKAN – WERKE, FARBWERKE HOECHST AG).

École_des_beaux-arts_(from_the_live)

Danas se industrijski proizvodi sve što je potrebno za izradu štafelajne slike – od prepariranog platna, toniranog papira, različitih boja, četkica…Mnogi sintetički materijali zamenili su klasične materijale ali su pojedine tradicionalne supstance ipak i danas prisutne kao nezaobilazni kvalitet. Poznate evropske fabrike slikarskih materijala: Nemačka – PELIKAN, KREMER, FABER CASTELL, LUKAS; Holandija – TALENS, HOLBEIN; Italija – FABRIANO, MAIMERI; Francuska – LEFRANC & BOURGEOIS; Engleska – WINSOR & NEWTON; artists-logos

Slikarski materijali sve su pristupačniji umetniku, postupci sve lakši, ali je jaz između proizvođača materijala i “proizvođača” likovnog dela sve veći. Sve je više tehnološkog neznanja, sve više dela savremenih slikara završava još za njihovog života u konzervatorskim radionicama.

Iako je mnogo toga olakšano početniku, ipak je put mladog talenta mnogo teži: mladi kreativac ne ide striktno zacrtanim putem svog učitelja nego već u startu traži svoj autentični izraz, specifičan rukopis, čak i svoju tehniku. Početnik zato mora steći u vreme edukativnog procesa što više i što raznovrsnijeg teorijskog i praktičnog iskustva, dobiti raznovrsnu ali i preciznu informaciju zasnovanu na savremenom eksperimentu. 830911_b9c4_625x1000

Prilog tome je ovaj blog zasnovan na raznim praktikumima (Metka Kraigher–Hozo: Metode slikanja i materijali; Živojin Turinski: Slikarska tehnologija; Nemanja Brkić: Tehnologija slikarstva i vajarstva i ikonografija; Žina Punda i Mladen Čulić: Slikarska tehnologija i slikarske tehnike; Ružica Ercegovac: Uvod u konzervaciju-restauraciju štafelajnih slika i polikromirane skulpture)

4 comments

Leave a reply to Biljana Jankovic Odustani od odgovora